SELAMAT DATANG KE BLOG USTAZ HASSAN BASRI

PERINGATAN BAGI YANG LALAI


فذكر إنما أنت مذكر

فذكر  إنما  أنت  مذكر

Jan 16, 2009

Wahai Gaza! Jangan Bersedih

Tidak dinafikan apa yang berlaku di Gaza kini amat memilukan hati orang-orang yang mempunyai akal dan perasaan, hanya manusia tidak punya hati sahaja yang tidak bersedih dengan apa yang menimpa penduduk Gaza. Yang lebih memilukan apabila kita melihat kanak-kanak yang tidak berdosa yang tercedera dan kehilangan ibu dan bapa dan mungkin tidak ada siapa lagi dalam hidup mereka.

Tetapi itulah sunnatullah yang perlu diterima oleh orang muslim yang beriman dengan Allah s.w.t.
Firman Allah s.w.t : al-Baqarah ;214
 "Adakah patut kamu menyangka Bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Yang telah berlaku kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang Yang beriman Yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" ketahuilah Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)".

Dan firman Allah s.w.t : ali-Imran : 140
"jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka (tercedera), maka Sesungguhnya kaum (musyrik Yang mencerobohi kamu) itu telah (tercedera juga dan) mendaapat luka Yang sama (dalam peperangan Badar). dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini Dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), Kami gilirkan Dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang tetap beriman (dan Yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang Yang mati Syahid. dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang Yang zalim".

Seorang muslim bila masuk ke medan perang, di dalam mindanya cuma ada satu antara dua kemenangan; menang dalam peperangan atau menang sebagai syahid. Orang islam tidak pernah kalah di medan peperangan sekali-kali,mereka sentiasa mendapat kebaikan samaada di dunia atau akhirat, inilah sebagai satu motivasi kepada mereka untuk keluar berperang di jalan Allah s.w.t. mereka terlalu cinta kepada kematian sebagaimana musuh cinta kepada kehidupan.

Ibnu Taimiyyah pernah berkata;
" Apa yang  akan dibuat oleh musuhku terhadap diriku?rumahku dan syurgaku berada di dadaku, kemana sahaja aku pergi ia tetap bersamaku,jika aku dipenjarakan maka aku berkhalwat(beribadah)jika aku dibunuh aku syahid,jika aku dibuang negeri maka aku akan melancong".

Adapun orang-orang kafir maka mereka hanya perlukan kemenangan, tidak ada yang lain daripada itu. minda mereka hanya fikirkan kemenangan, apabila mereka berada di medan peperangan, mereka hanya ada satu antara dua; menang di dunia atau gagal di dunia dan azab di akhirat.

Firman Allah s.w.t : al-Anfaal : 36
" Sesungguhnya orang-orang kafir Yang selalu membelanjakan harta mereka untuk menghalangi (manusia) dari jalan Allah, maka mereka tetap membelanjakannya kemudian (harta Yang dibelanjakan) itu menyebabkan penyesalan kepada mereka, tambahan pula mereka dikalahkan. dan (ingatlah) orang-orang kafir itu (akhirnya) dihimpunkan Dalam neraka jahanam".

Apabila Abu Suffian ingin beredar dari medan perang Uhud setelah berjaya mengalahkan tentera islam beliau berkata dengan suara yang kuat dan lantang kepada tentera islam yang bersama nabi s.a.w., dengan tujuan melemahkan semangat tentera islam.
"Sesungguhnya hari silih berganti dan peperangan ini telah mencatat sejarah, kamu menang dalam peperangan Badar dan kami menang dalam peperangan Uhud".

Nabi s.a.w berkata kepada tentera islam : Tidakkah kamu akan menjawab seruan Abu Suffian? jawab mereka ; Apa yang kami nak jawab Ya Rasulallah! nabi s.a.w menjawab : jawablah, tidak sama sekali-kali, orang yang mati di kalangan kami di dalam syurga dan orang yang mati di kalangan kamu dalam neraka, tujuan nabi untuk memberi motivasi kepada tentera islam.
Abu Suffian berkata lagi; Kami ada Uzza(tuhan patung mereka)dan tidak ada Uzza bagi kamu.
Nabi s.a.w berkata kepada tentera islam : Tidakkah kamu akan menjawab seruan Abu Suffian? jawab mereka ; Apa yang kami nak jawab Ya Rasulallah! jawab nabi;katakan kami ada Allah sebagai penolong dan tidak ada penolong bagi kamu.
Abu Suffian berkata lagi;Aku meninggikan Hobal(tuhan mereka),Nabi s.a.w berkata kepada tentera islam
Tidakkah kamu akan menjawab seruan Abu Suffian? jawablah Allah yang maha tinggi lagi maha agung.

Apabila musuh masih meneruskan peperangan, maka tidak ada pilihan bagi orang mukmin kecuali meneruskannya, jika musuh meneruskan serangan maka tidak ada jalan lain bagi mukmin kecuali bersabar atas keperitan itu. Ini adalah kelebihan beraqidah Allah s.w.t dalam setiap kesulitan.Kelebihan orang mukmin ialah mereka mengharapkan pertolongan Allah manakala musuh tidak mengharapkannya. Orang mukmin tidak meminta peperangan dan bala tapi mengharapkan keselamatan dan kedamaian, tetapi apabila mereka menerima panggilan jihad maka mereka wajib keluar tanpa merasa berat hati memohon kepada Allah s.w.t samaada kemenangan dunia atau syahid, kedua-duanya adalah kurniaan Allah s.w.t dan kemenangan yang agung.

Sayyid Qutub berkata apabila mentafsirkan ayat Allah s.w.t
an-Nisa' : 74
"oleh itu, orang-orang (yang beriman) Yang mengutamakan kebahagiaan akhirat daripada (kesenangan) kehidupan dunia, hendaklah mereka berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam). dan sesiapa Yang berperang pada jalan Allah lalu ia mati (gugur Syahid) atau beroleh kemenangan, maka Kami akan memberi kepadanya pahala Yang besar".

Ayat ini perintah berperang dan menggalakkannya,berperanglah di jalan Allah, islam tidak ada peperangan kecuali di jalan Allah, tidak ada peperangan untuk mengumpul Ghanimah(harta rampasan perang)tidak ada peperangan untuk menjajah dan tidak ada peperangan untuk memuliakan seseorang ataupun kaum.

Maka ketika seorang muslim keluar berperang dengan tujuan untuk meninggikan kalimah Allah kemudian dia terbunuh maka matinya adalah syahid dan mendapat maqam syuhada' disisi Allah s.w.t. tapi jika seorang muslim keluar berperang dengan tujuan yang lain dan terbunuh, maka matinya bukan syahid dan dia tidak perlu menunggu pahala dari Allah bahkan tunggulah pahala dari siapa yang menjadi tujuan peperangannya, jika ada yang mendakwa bahawa dia adalah syahid, ini adalah satu pembohongan ke atas Allah s.w.t.

Oleh itu wahai saudaraku di Gaza ! berjuanglah demi meninggikan kalimah Allah s.w.t dan jangan bersedih ,kerana di hadapan kamu cuma ada kemenangan; kemenangan dunia atau kemenangan syahid di jalan Allah s.w.t.

Dengar Sajak Rintihan anak-anak Palestin


Mudah-mudahan dapat manfaat
Hassan Basri Hj Abdullah
Peringatan bagi yang lalai

0 comments:

Post a Comment