SELAMAT DATANG KE BLOG USTAZ HASSAN BASRI

PERINGATAN BAGI YANG LALAI


فذكر إنما أنت مذكر

فذكر  إنما  أنت  مذكر

Feb 28, 2009

Bolehkah Kristian guna nama Allah?


Kerajaan perlu tarik semula kebenaran guna kalimah Allah

 KEPALA BATAS: Kerajaan perlu menarik balik keputusan membenarkan penggunaan perkataan 'Allah' dalam penerbitan agama Kristian kerana ia menyentuh sensitiviti umat Islam bukan sahaja di negara ini malahan di seluruh dunia.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Datuk Mohd. Nakhaie Ahmad berkata, kerajaan tidak bertindak secara bijak apabila membenarkan penggunaan kalimah itu oleh penerbitan Kristian kerana ia akan menimbulkan kemarahan umat Islam dan boleh membawa kepada tindakan agresif. Katanya, kerajaan sepatutnya tidak membuat keputusan sedemikian tetapi menyerahkan kepada mana-mana mahkamah yang berkenaan untuk proses rayuan memandangkan perkara itu telah dibawa ke mahkamah oleh pihak penerbitan Herald The Catholic Weekly.

Kerajaan perlu menanggung risiko kesan daripada keputusan itu iaitu sama ada rakyat bertolak ansur seperti mana yang dilakukan kerajaan atau tidak akan menyokong kerajaan yang ada pada masa akan datang, katanya ketika mengulas laporan akhbar berhubung penggunaan perkataan "Allah" bukan lagi satu larangan seperti yang terkandung dalam warta baru yang dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri awal tahun ini.

Perintah tersebut berbunyi: "Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan 'Allah', 'Kaabah', 'Baitullah' dan 'Solat' adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan "Khusus Untuk Penganut Agama Kristian".

"Pada saya, kerajaan telah melakukan satu kesilapan dan yakin umat Islam di negara ini tidak akan menerimanya kerana pengertian Allah itu adalah berdasarkan kepada tauhid yang berbeza antara Islam dan Kristian dan ini boleh mencetuskan golongan Islam yang ekstrim," kata Nakhaie kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Halal di Dewan Milenium di sini hari iniMohd Nakhaie, yang juga pengerusi Majlis Amal Islamiah Malaysia berkata, tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mewartakan kebenaran itu juga dilihat tidak menyokong usaha memelihara Islam sebagai agama rasmi negara ini. BERNAMA

Dilarang guna Allah

Oleh HAMDEN RAMLI
KOTA KINABALU 28 Feb. – Pewartaan kebenaran penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan agama Kristian dibatalkan kerana terdapat kesilapan pada warta tersebut.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, perintah yang diwartakan pada 16 Februari 2009 itu juga bertentangan dengan keputusan kerajaan sebelum ini dan ia dibuat sebelum mahkamah memberikan keputusan.

Sehubungan itu katanya, kementerian membatalkan pewartaan tersebut dan memperbetulkan segera kesilapan berkenaan.

“Dalam perkara larangan penggunaan nama Allah itu, kita tidak akan mengatasi keputusan kerajaan yang tidak membenarkan penggunaan nama Allah oleh agama lain selain Islam dan kita juga tidak akan mendahului keputusan mahkamah.

“Saya mengaku berlaku kesilapan dalam pewartaan larangan penggunaan nama Allah itu dan kita akan mengambil tindakan untuk membetulkannya,” tegas beliau kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Baca seterusnya

Isu penggunaan nama Allah oleh pihak gereja

Isu Permohonan Pihak Geraja menggunakan kalimah Allah bagi merujuk kepada God dalam tulisan berkaitan ajaran Kristian adalah isu besar dalam negara kita. Seluruh Muslim perlu mengetahui dan mengambil berat isu ini serta menunjukkan penentangan terhadap sebarang usaha untuk menggunakan nama Allah bagi merujuk kepada Tuhan mereka, begitu juga penggunaan Ka'bah merujuk kepada gereja dan solat merujuk kepada sembahyang di dalam gereja. Dalam prosiding di Mahkamah Tinggi, firma Hj Zainul Rijal Abu Bakar, Presiden PGSM telah dilantik sebagai Peguamcara kepada Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak dan juga Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan.Sini

Apa respon umat Islam?


Komen Saya
 Setiap agama membawa ajaran masing-masing yang mungkin berbeza dan bercanggah antara satu sama lain.Walaubagaimanapun jika dikaji dan diselidik masih terdapat persamaan dalam ciri-ciri asas setiap agama, tapi tak dapat dinafikan dalam persamaan itu ada seribu perbezaan.

Asas dalam kebanyakan agama ialah mengakui kewujudan tuhan yang mencipta alam ini, inilah asas persamaannya, tapi setiap agama mempunyai tuhan yang berbeza mengikut iktiqad dan kepercayaan masing-masin, di sinilah letaknya perbezaannya.

Tuhan kepada orang yang beragama Islam dipanggil Allah
Tuhan kepada orang yang beragama Kristian dipanggil God
Tuhan kepada orang yang beragama Yahudi dipanggil Yahweh
Tuhan kepada orang yang beragama Hindu dipanggil Brahman

Tuhan kepada orang yang beragama Majusi dipanggil Athura Mazda

Kepercayaan orang Islam kepada Allah
Setiap orang Islam wajib beriman kepada Allah, mereka wajib beriman
bahawa Allah itu wujud dan dialah satu-satunya tuhan yang wajib disembah. Allah tidak sama dengan tuhan agama lain. Ini kerana agama Islam menolak konsep Antropomorfisme yang mencacatkan kedudukan tuhan, seperti penjelmaan tuhan, tuhan beristeri dan berkeluarga, tuhan mempunyai anak, tuhan berbentuk dan berjasad dan sebagainya.Allah mempunyai sifat-sifat serta nama-nama yang suci. Terdapat 99 nama Allah yang dikenali dengan nama Asma ul-Husna.

Kepercayaan orang kristian tentang Tuhan
Kepercayaan agama Kristian kepada tuhan terbahagi dua;
i) Jesus (Isa) yang membawa ajaran asal
Jesus tidak membawa ajaran baru tapi penerus kepada ajaran nabi Musa a.s. Jesus mengajarkan tuhan ialah satu dan tidak diperanakkan, dia ialah tuhan yang satu dan tunggal


ii) Paulus pembawa pembaharuan
Paulus atau Saul keturunan Yahudi. Beliau membawa ajaran baru berkenaan Jesus, beliau mengatakan sebenarnya Jesus adalah anak tuhan, oleh itu Paulus menganggap Jesus adalah tuhan yang perlu disembah. Jesus dianggap elemen kedua dalam doktrin Triniti yang mempercayai tuhan terdiri daripada tiga elemen iaitu; tuhan bapa, Tuhan anak dan Roh Qudus, mereka adalah tiga dalam satu.Inilah kepercayaan orang Kristian hari ini.

Jelas kepada kita perbezaan kepercayaan dan iktiqad orang Islam dan orang Kristian. Tuhan yang disebut Allah ialah tuhan yang esa, yang tunggal, yang tidak ada tuhan yang disembah melainkanNya.

Firman Allah s.w.t:al-Ikhlas :1-4
1. Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;

2. "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
3. "Ia tiada beranak, dan ia pula tidak diperanakkan;
4. "Dan tidak ada sesiapapun Yang serupa denganNya".

Tuhan orang Kristian ialah God yang tidak sama dengan Allah s.w.t, jadi kenapa mereka ingin meletakkan nama Allah sebagai tuhan mereka?Kalau mereka ingin menggunakan nama Allah, mereka perlu menyertai agama Islam yang mengtauhidkan (mengesakan) Allah s.w.t, selagi mereka meneruskan kepercayaan Triniti selagi itu mereka tidak layak untuk menggunakan nama Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t :al-Kaafiruun :1-6
1. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!

2. "Aku tidak akan menyembah apa Yang kamu sembah.
3. "Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) Yang Aku sembah.
4. "Dan Aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
5. "Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara Aku beribadat.
6. "Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".

Kepada orang Islam pertahankan nama Allah, sebutlah banyak-banyak nama Allah, pagi, petang,siang dan malam, jangan sampai kita sebagai orang Islam hanya ingin mempertahankan nama Allah tapi tidak pernah menyebut nama itu dan kadang kala tidak kenal siapa Allah sehingga ada orang yang beragama lain pula yang berminat dengan nama Allah. Bagi yang berlidah mat saleh, biasakan menyebut "Oh Allah" " Ya Allah" bukan "Oh my God" seperti yang disebut oleh orang Kristian. Kalau kita tak suka orang Kristian menggunakan perkataan "Allah" kita juga tak suka orang Islam guna perkataan "God".

Mudah mudahan dapat manfaat
Hassan Basri Hj Abdullah
Peringatan bagi yang lalai

1 comments:

idea & ilmiah said...

patut kalau kerajaan tak benarkan penerbitan agama lain guna nama Allah dalam risalah mereka. ini mungkin boleh menyebabkan umat2 Islam terkeliru apabila mereka hendak mencari rujukan untuk memahami Islam. penggunaan nama Allah dalam penrbitan mereka juga mungkin sebagai langkah untuk menyesatkan lagi umat Islam, lebih2 lagi yang masih jahil tentang Islam. InsyaAllah.

Post a Comment