SELAMAT DATANG KE BLOG USTAZ HASSAN BASRI

PERINGATAN BAGI YANG LALAI


فذكر إنما أنت مذكر

فذكر  إنما  أنت  مذكر

Jan 22, 2009

Dosa kecil atau besar

Kita tahu bahawa dosa ada besar dan ada kecil. Apa beza antara dosa besar dan dosa kecil? Ada orang bila di Tanya contoh dosa besar dapat dijawapnya, tapi bila Tanya contoh dosa kecil tak tahu pula.

Sebenarnya dosa itu semuanya buruk, tak kiralah kecil atau besar, yang penting jangan difikirkan dosa kecil atau besar yang perlu difikirkan ialah dengan siapa kita berbuat dosa itu. Sebagai muslim kita mesti cuba sedaya upaya untuk menjauhkan dosa samaada kecil ataupun besar.

Apa dia dosa besar?

Ada pendapat mengatakan dosa besar ialah;
- perbuatan dosa dilakukan yang dijanjikan azab neraka oleh Allah s.w.t di akhirat nanti.
-atau dosa yang tidak diampun oleh Allah s.w.t kecuali dengan taubat.

Ulama berselisih pendapat pada bilangan dosa besar
-ada yang mengatakan ada sembilan sahaja iaitu;

1) membunuh dengan cara tidak sebenar
2) makan riba
3) makan harta anak yatim
4) menuduh zina perempuan yang baik
5) saksi palsu
6) derhaka kepada kedua ibu bapa
7) lari dari medan peperangan
8) sihir
9) syirik

-ada yang menambah dosa besar yang lain iaitu;
-judi
-curi
-minum arak
-menghina ulama salaf
-mengikut hawa nafsu
-sumpah palsu
-layu dengan rahmat Allah
-menghina ibu bapa
-melakukan kerosakan dibumi
Dan yang lain daripada itu.

Apa dia dosa kecil?
Ada pendapat yang mengatakan bahawa dosa kecil ialah;
-perbuatan dosa yang dilakukan tapi tidak dijanjikan azab oleh Allah di akhirat nanti

Sesungguhnya al-Quran telah menyatakan kepada kita tentang besarnya rahmat Allah s.w.t yang menjanjikan penghapusan dosa kecil jika tidak melakukan dosa besar.

Firman Allah s.w.t ; an-Nisa ; 31
"jika kamu menjauhkan dosa-dosa besar Yang dilarang kamu melakukannya, Kami akan ampunkan kesalahan-kesalahan (dosa kecil) kamu, dan Kami akan masukkan kamu ke tempat Yang mulia (syurga)".

Firman Allah s.w.t ; an-Najm ; 32
"(Iaitu) orang-orang Yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan Yang keji, kecuali salah silap Yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu (berasal) dari tanah, dan semasa kamu berupa anak Yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian Dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang bertaqwa".

Firman Allah s.w.t ; as-Syura ; 37
"dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang Yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan Yang keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan Yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya"

begitu juga hadis-hadis nabi s.a.w antaranya;

sabda nabi s.a.w
“solat lima waktu,antara jumaat dengan jumaat, antara ramadhan dengan ramadhan boleh menghapuskan dosa-dosa kecil sekiranya menjauhi dosa-dosa besar.

Tapi perlu diingat berterusan melakukan dosa kecil boleh menjadikannya besar.
Sebagaimana firman Allah s.w.t : ali-Imran :135
dan juga orang-orang Yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada Yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji Yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).

Yang menjadi persoalan ialah ramai umat islam hari ini melakukan dosa lebih-lebih lagi dosa kecil.sesungguhnya mereka tidak merasa apa-apa kesalahan bila melakukan dosa, mereka memandang dosa itu terlalu remeh, betullah sebagaimana mafhum hadis nabi s.a.w ;orang mukmin melihat dosa kecil seperti gunung yang akan menghempatnya tapi orang berdosa melihat dosa seperti lalat yang terbang melintasi hidungnya sahaja lalu dihalau lalat itu dengan tangannya, alangkah kecilnya dosa itu bagi mereka hanya sekecil seekor lalat.

Oleh itu mereka tak segan silu melakukan dosa
Mengumpat dan memfitnah perkara biasa
Berkhalwat, berzina dan buang anak tak dapat dihitung banyaknya
Arak,dadah dan perkara mudharat yang lain dihentamnya
Membuli hingga membunuh juga ketara

Tidak menutup aurat taka apa dosa kecil aje
Tidak solat siapa yang tahu itu hak peribadi kecuali solat jumaat ada la sekali sekala di masjid
Nombor ekor, loteri dah lama dah tapi belum ada nasib jadi orang kaya
Dan banyak lagi dosa-dosa yang lain samaada kecil atau besar tak menjadi ukuran lagi.

Agak-agak kenapa orang islam tak takut melakukan dosa?

Pertama mereka jahil dosa pahala
Kedua tidak tahu balasan dosa yang dilakukan atau buat-buat tak tahu
Ketiga meremehkan dosa kecil
Keempat ikut hawa nafsu
Kelima kasih sayang Allah

Kerana sifat rahim Allah yang tidak menurunkan azab secara tunai di dunia ini yang menyebabkan manusia terlalu berani melawan Allah.
Berzina tak ada apa pun macam biasa saja bahkan lebih dari sekali berzina tak ada azab dari Allah.begitu juga dosa-dosa lain semuanya azabnya ditangguh ke akhirat nanti. Berterusan melakukan dosa kecil, tidak menutup aurat contohnya tak ada apa yang berlaku, rambut masih cantik, wajah masih menawan, rezeki melimpah, apa yang nak ditakutkan tak ada apa-apa.

Alangkah tertipunya manusia dengan permainan dunia. Tidakkah mereka pernah mendengar firman-firman Allah yang mengancam dengan azab yang tidak tertanggung periknya.

Firman Allah s.w.t : an-nisa ; 56
"Sesungguhnya orang-orang Yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan kami, Kami akan membakar mereka Dalam api neraka. tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit Yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. dan (ingatlah) Sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

Firman Allah s.w.t : al-Haaqah : 30-32
30. (lalu diperintahkan malaikat penjaga neraka): "Tangkaplah orang Yang berdosa itu serta belenggulah Dia, 31. "Kemudian bakarlah Dia di Dalam neraka Jahiim; -
32. "Selain dari itu, masukkanlah Dia Dalam (lingkaran) rantai besi Yang ukuran panjangnya tujuh puluh hasta, (dengan membelitkannya ke badannya)!

Firman Allah s.w.t : an-naba’ : 21-23
21. Sesungguhnya neraka jahannam adalah disediakan -
22. untuk orang-orang Yang melampaui batas hukum tuhan, sebagai tempat kembalinya.
23. mereka tinggal di dalamnya berkurun-kurun lamanya.

Firman Allah s.w.t : al-Buruj : 12
12. Sesungguhnya azab Tuhanmu (terhadap orang-orang Yang kufur ingkar) amatlah berat.

Dan banyak lagi ayat-ayat ancaman kepada pelaku dosa kepada Allah s.w.t yang sangat dasyat yang sudah pasti tidak tertanggung azabnya. Oleh itu wahai sahabat-sahabat sekelian yang masih berterusan melakukan dosa segeralah bertaubat kepada Allah s.w.t mudah-mudahan Allah menghapuskan dosa kita.

Firman Allah s.w.t : at-Tahrim : 8
"Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan " taubat Nasuha", Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang Yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba Dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! sempurnakanlah bagi Kami cahaya kami, dan Limpahkanlah keampunan kepada kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".

Sepohon Kayu

Mudah-mudahan dapat manfaat
Hassan Basri hj Abdullah
Peringatan bagi yang lalai

0 comments:

Post a Comment