SELAMAT DATANG KE BLOG USTAZ HASSAN BASRI

PERINGATAN BAGI YANG LALAI


فذكر إنما أنت مذكر

فذكر  إنما  أنت  مذكر

Jan 24, 2009

Matahari, Bulan dan Gerhana

Matahari dan bulan merupakan dua makhluk ciptaan Allah s.w.t, dan merupakan antara tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah s.w.t. Penciptaan matahari yang begitu besar dan bergerak tersangat laju namun dalam keadaan yang teratur dan tetap.Begitu juga bulan yang nampak pada zahirnya tetap tapi sebenarnya bergerak, buktinya ialah perubahan bentuk pada bulan dapat dilihat daripada bentuk bulan purnama  kemudian mengecil dan membentuk bulan sabit dan begitulah berulang-ulang setiap bulan.

Firman Allah s.w.t : Yaasin :38-40
38.dan (sebahagian dari dalil Yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat Yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha mengetahui;

39. dan bulan pula Kami takdirkan Dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya - (berbentuk melengkung) seperti tandan Yang kering.

40. (dengan ketentuan Yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing.

Dalam ayat tersebut menjelaskan tentang cakerawala dan perjalanannya.Cakerawala ialah apa sahaja yang ada di langit, namun dalam ayat tersebut menyebut sebahagian daripadanya iaitu matahari dan bulan.Semua makhluk di langit sujud kepada Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t : al-Hajj : 18
"tidakkah Engkau mengetahui Bahawa Segala Yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan, dan bintang-bintang, dan gunung-ganang, dan pokok-pokok kayu, dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? dan banyak pula (di antara manusia) Yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya); dan (ingatlah) sesiapa Yang dihinakan oleh Allah maka ia tidak akan beroleh sesiapapun Yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa Yang dirancangkanNya".

Matahari sebagaimana yang kita ketahui adalah satu bola api yang mempunyai kuasa yang sangat tinggi yang mampu menerangi seluruh muka bumi dan memberi haba yang mencukupi. Walaupun begitu dengan kebijaksanaan Allah s.w.t telah meletakkan matahari dalam keadaan yang cukup sesuai jaraknya dari bumi sehingga bumi tidak terlalu sejuk dan tidak pula terlalu panas. Dan sudah pasti matahari akan terus beredar dan memancarkan cahayanya yang tidak pernah padam sejak ia diciptakan, itulah hebatnya Allah s.w.t.

Apa gunanya matahari kepada manusia?

Antara faedah matahari kepada manusia ialah;

1) Manusia dapat bekerja di siang hari tanpa membayar kos cahayanya
Firman Allah s.w.t : an-Naba' :13
"dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu Yang terang-benderang cahayanya".

Allah s.w.t telah memberi lampu kepada manusia, lampu yang tak perlu dibayar kosnya, bayangkan berapa banyak bil elektrik yang kita bayar dengan lampu ciptaan manusia. Semuanya Allah ciptakan percuma untuk manusia cuma manusia perlu bersyukur.

2) Cahaya matahari mempunyai zat atau vitamin D, yang mana jika manusia tidak terkena cahaya matahari boleh terkena penyakit kuning, begitu juga tumbuhan akan mati kalau tidak mendapat cahaya yang cukup.

3) menghitung Kalendar atau taqwim tahunan, ini berlaku kerana bumi beredar mengelilingi matahari selama satu pusingan orbitnya.
Firman Allah s.w.t :ar-Rahman :5
"matahari dan bulan beredar Dengan peraturan dan hitungan Yang tertentu".

4) Menentukan waktu ibadah; seperti waktu solat, berbuka puasa dan lain-lain.
Firman Allah s.w.t :Yunus :5
"Dia lah Yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah Yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan Dengan adanya faedah dan gunanya Yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatNya (tanda-tanda kebesarannya) satu persatu bagi kaum Yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu Yang dijadikanNya)".
Begitu juga bulan, Allah s.w.t telah menyusun dan mengatur perjalanannya. Allah s.w.t menetapkan tempat-tempat perjalanan untuk bulan dengan beredar di atas falaknya yang dikenali sebagai orbit, yang menyebabkan salah satu tempat perhentiannya pada satu malam dan oleh itu tempat dan jumlah perhentian atau manzilahnya sebanyak 28 kali. Justeru itu pada bulan dan perubahannya daripada anak bulan kepada bulan sabit dan purnama serta berubah mengecil dan hilang adalah untuk menentukan tarikh puasa dan hari raya.

Sabda nabi s.a.w;
" Berpuasalah kamu dengan melihat anak bulan dan berbukalah(hari raya) dengan melihat anak bulan.....
(Bukhari dan Muslim)

Antara faedah bulan kepada manusia ialah;

1) Taqwim dan kalendar tahunan bagi umat islam.
Firman Allah s.w.t : al-An'am :96
"Allah jualah Yang membelah cahaya subuh (yang menyingsingkan fajar), dan Yang menjadikan malam untuk tinggal berehat, dan menjadikan matahari dan bulan untuk mengira waktu (menurut peredarannya). Yang demikian itu adalah Kuasa penentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha mengetahui".

2) Menerangi bumi sebagai lampu di waktu malam.
Firman Allah s.w.t : Nuh :16
"Dan ia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari sebagai lampu (yang terang-benderang),

Begitulah bergunanya matahari dan bulan kepada manusia dan makhluk lain ciptaan Allah s.w.t. Walaubagaimanapun matahari dan bulan ini ada kalanya menjadi gerhana sebagai satu lagi kekuasaan Allah s.w.t ke atas makhluknya.

Apa itu gerhana matahari?
Gerhana matahari terjadi ketika posisi Bulan terletak di antara Bumi dan matahari sehingga menutup cahaya matahari. Walaupun Bulan lebih kecil, bayangan Bulan mampu menutupi cahaya matahari sepenuhnya karena Bulan yang berjarak rata-rata jarak 384.400 kilometer dari Bumi lebih dekat dibandingkan matahari yang mempunyai jarak rata-rata 149.680.000 kilometer. Gerhana matahari dapat dibagi kepada tiga jenis yaitu gerhana total, gerhana sebagian, dan gerhana cincin.
Apa pula gerhana bulan?
Gerhana bulan terjadi saat sebagian atau keseluruhan penampang bulan tertutup oleh bayangan bumi. Itu terjadi bila bumi berada di antara matahari dan bulan pada satu garis lurus yang sama, sehingga sinar matahari tidak dapat mencapai bulan karena terhalangi oleh bumi.

Sebenarnya, pada peristiwa gerhana bulan, seringkali bulan masih dapat dilihat. Ini kerana masih adanya sinar matahari yang dipantulkan ke arah bulan oleh atmosfer bumi. Dan kebanyakan sinar yang dipantulkan ini memiliki spektrum cahaya merah. Itulah sebabnya pada saat gerhana bulan, bulan akan nampak berwarna gelap, bisa berwarna merah tembaga, jingga, ataupun coklat.Gerhana bulan dapat dilihat dengan mata kasar dan tidak berbahaya sama sekali.

Jenis-jenis gerhana bulan;

Gerhana bulan total

Pada gerhana ini, bulan akan tepat berada pada daerah umbra.

Gerhana bulan sebagian
Pada gerhana ini, tidak seluruh bagian bulan terhalangi dari matahari oleh bumi. Sedangkan sebagian permukaan bulan yang lain berada di daerah penumbra. Sehingga masih ada sebagian sinar matahari yang sampai ke permukaan bulan.

Gerhana bulan penumbra
Pada gerhana ini, seluruh bagian bulan berada di bagian penumbra. Sehingga bulan masih dapat terlihat dengan warna yang suram.

Apabila berlaku gerhana maka kita disunatkan solat sunat gerhana yang pernah dilakukan oleh nabi s.a.w.
Solat Gerhana atau solat kusufain sesuai dengan namanya dilakukan saat terjadi gerhana samaada bulan ataupun matahari. Solat yang dilakukan saat gerhana bulan disebut dengan solat khusuf sedangkan saat gerhana matahari disebut dengan solat kusuf.

Hadits yang menjadi dalil solat gerhana ialah:

"Telah terjadi gerhana matahari pada hari wafatnya Ibrahim putera Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam. Berkatalah manusia: Telah terjadi gerhana matahari kerana wafatnya Ibrahim. Maka bersabdalah Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam "Bahwasanya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Allah mempertakutkan hamba-hambaNya dengan keduanya. Matahari gerhana, bukanlah kerana matinya seseorang atau lahirnya. Maka apabila kamu melihat yang demikian, maka hendaklah kamu solat dan berdoa sehingga habis gerhana." (HR. Bukhari & Muslim)

Cara solat gerhana
Solat gerhana dilakukan dua rakaat dengan 4 kali ruku’ yaitu pada rakaat pertama, setelah ruku’ dan I’tidal membaca Al Fatihah lagi kemudian ruku’ dan I’tidal kembali setelah itu sujud sebagaimana biasa. Begitu pula pada rakaat kedua.

Bacaan Al Fatihah pada solat gerhana bulan dinyaringkan sedangkan pada gerhana matahari tidak. Dalam membaca surah yang sunat pada tiap raka'at, disunatkan membaca yang panjang. Hukum shalat gerhana adalah sunat muakkad berdasarkan hadits Aisyah Radhiallaahu anha. Nabi dan para shahabat melakukan di masjid dengan tanpa adzan dan iqamah.

Sama-samalah kita menunaikan solat sunat gerhana matahari pada 26 Jan 2009 ini, dan samalah-samalah kita mengingati Allah s.w.t , kerana fenomena gerhana selain daripada bukti kekuasaan Allah ia juga di antara muqaddimah berlakunya qiamat.

Firman Allah s.w.t : al-Qiamah :6-9
6. Dia bertanya (secara mengejek): "Bilakah datangnya hari kiamat itu?"

7. maka (Jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut),
8. dan bulan hilang cahayaNya,
9. dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama,

Perbanyakkan istighfar kepada Allah, perbanyakkan sedekah bagi yang mampu, perbanyakkan ibadah kepada Allah dan jauhkan diri dari melakukan maksiat kepada Allah s.w.t, kerana tanda-tanda kekuasaan Allah s.w.t terlalu banyak, maka kewajiban kita ialah bersyukur kepada Allah s.w.t dan menyembahNya. Tidak ada tuhan yang disembah melainkan Allah s.w.t.

Mudah-mudahan dapat manfaat
Hassan Basri Hj Abdullah
Peringatan bagi yang lalai

0 comments:

Post a Comment