SELAMAT DATANG KE BLOG USTAZ HASSAN BASRI

PERINGATAN BAGI YANG LALAI


فذكر إنما أنت مذكر

فذكر  إنما  أنت  مذكر

Jan 21, 2009

Gerhana annular matahari 26 Januari 2009

Gerhana matahari separa akan dapat disaksikan di Malaysia pada 26 Januari 2009 bermula jam 4:30:39 petang (baca jam:minit:saat) sehingga jam 6:59:47 petang. Walaubagaimanapun masa bagi setiap kawasan di seluruh negara adalah berlainan diantara satu dengan lain disebabkan faktor geografi dan kedudukan matahari dan bulan berbanding dengan lokasi pemerhati pada pada masa itu.
Gerhana separa matahari di Malaysia ini disebabkan berlakunya gerhana annular matahari yang berlaku bermula di Barat Lautan Hindi, merentasi Selat Sunda termasuk Sumatera Tenggara dan Jawa Barat, kemudiannya merentasi Borneo termasuk Kalimantan Barat, Kalimantan Timur dan berakhir di Laut Celebes. Kawasan Malaysia yang dapat menyaksikan fenomena gerhana annular ini hanyalah dikawasan Sempadan Sarawak dengan bahagian utara Wilayah Kalimantan Barat iaitu kira-kira 400 kilometer ke timur Kuching.

Kota Kinabalu akan dapat menyaksikan 75.3 peratus matahari mengalami gerhana yang akan bermula pada jam 4:43:57 petang hingga jam 6:57:20 petang dengan kemuncaknya pada jam 5:54:48 oetang berbanding dengan Bandaraya Melaka peratus gerhana ialah 67.2 peratus dan gerhana bermula jam 4:30:23 petang hingga 6:58:29 petang.

Di Sabah kawasan terbaik untuk memarhatikan fenomena ini ialah di Tawau yang akan menyaksikan matahari mengalami gerhana sebanyak 81.9 peratus semasa kemuncak berhana berlaku pada jam 5:53:13 petang, gerhana bermula jam 4:42:32 petang hingga jam 6:55:38 petang di kawasan ini.

Fenomena gerhana matahari berlaku disebabkan kedudukan Matahari, Bulan dan Bumi berada dalam satu garis lurus (sejajar) menyebabkan bulan melindungi cakera matahari daripada pemerhati di bumi. Selain itu semasa bulan mengililingi bumi, orbitnya yang berbentuk elips menyebabkan adakalanya bulan berada dekat dengan bumi dipanggil "Perigee" dan adakalanya jauh dari bumi dipanggil "apogee". Semasa gerhana matahari berlaku pada 26 Januari 2009, kebetulan bulan berada dalam kedudukan "apogee" menyebabkan saiz bulan kelihatan kecil dan tidak dapat menutupi 100 peratus cakera matahari, menyebabkan walaupun bulan melindungi matahari pada masa itu, tetapi cakera matahari masih boleh dilihat disekeliling bulan pada masa kemuncak gerhana, dan pemerhati di pusat laluan gerhana pada masa itu akan melihat seolah-olah matahari berubah menjadi cincin yang dipanggil sebagai "annular".

Perlu diingatkan bahawa teknik memerhatikan gerhana matahari adalah berbeza dengan gerhana bulan kerana semasa gerhana matahari berlaku pancaran infa-merah dari matahari berupaya menyebabkan kerosakan kekal keatas retina mata (boleh jadi buta) kepada sesiapa yang tidak mengambil langkah keselamatan semasa memerhatikan gerhana ini.

Peralatan seperti Penapis Suria Mylar, ataupun cermin welding no 14 boleh digunakan untuk memerhatikan gerhana. Walaubagaimanapun disebabkan peralatan ini terhad dan agak mahal maka suatu kaedah mudah dan murah boleh digunakan, iaitu menggunakan teknik lubang jarum.

Teknik lubang jarum ini menggunakan dua keping kertas yang mana salah satu dilubangkan dengan menggunakan sebarang jarum seperti jarum peniti ataupun pin. Seterusnya memerhatikan imej matahari yang terhasil daripada lubang jarum tadi di kertas yang kedua, ingat perhatikan imej dikertas kedua dan bukannya mengintai menerusi lubang jarum tadi.

Memarhatikan gerhana matahari menggunakan cermin mata gelap, cermin yang digelapkkan dengan asap lilin, negatif filem adalah tidak digalakkan kerana kesemua peralatan ini tidak mempunyai lapisan perak yang berupaya menapis sinaran infra-merah matahari yang berbahaya kepada mata.

Selain daripada memerhatikan gerhana matahari, umat Islam digalakkan menunaikan solat sunat gerhana matahari pada masa gerhana berlaku.

sumber
http://www.lingkudau.net/astronomi/siaran/siaran-akhbar-se26bil1.htm

Info gerhana matahari

1) Apakah Gerhana Annular
http://www.lingkudau.net/astronomi/siaran/se1.html

2) Langkah keselamatan ketika menyaksikan gerhana matahari
http://www.lingkudau.net/astronomi/siaran/safe-1.html

3) Cara membuat teknik lubang jarum
http://www.lingkudau.net/astronomi/siaran/pin-hole.htm

4) Jadual/masa gerhana matahari di Malaysia
http://www.lingkudau.net/astronomi/siaran/jadual-gerhana-se.htm


Komen Saya

Bagi yang tak pernah solat sunat gerhana matahari atau gerhana bulan bolehlah solat gerhana matahari pada 26 Jan 2009 mengikut jadual tempat masing-masing,( sila rujuk jadual) bukan selalu kita boleh solat gerhana, mungkin sekali dalam hidup sahaja. Kalau tak sempat berjamaah boleh juga solat sendiri tapi berjamaah lebih baik dapat dengar khutbah sekali.

Hukum solat gerhana matahari dan bulan

Hukum solat gerhana matahari dan bulan adalah sunat muakkad(sangat dituntut) mengikut jumhur ulama.
Dalilnya;
Firman Allah s.w.t : Fussilat : 37
"dan di antara tanda-tanda kekuasaannya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah Yang menciptakannya, kalau betulah kamu hanya beribadat kepada Allah".

Sabda nabi s.a.w;
“ Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan tanda-tanda kekuasaan Allah s.w.t. tidak berlaku gerhana matahari atau bulan kerana kematian atau kehidupan seseorang. Apabila kamu menyaksikan gerhana maka hendaklah kamu solat sunat dan berdoa sehingga hilang gerhana itu. (Bukhari dan Muslim)

Disunatkan bagi sesiapa sahaja;lelaki,perempuan dan orang tua samaada musafir ataupun tidak. Boleh solat seorang diri atau jamaah, berkhutbah atau tidak berkhutbah(berjamaah digalakkan khutbah)

Cara solat gerhana

Disunatkan mandi sunat gerhana matahari sebelum solat.

Tidak disyaratkan azan atau iqamah

Harus diucapkan as-solatul jamiah sebelum solat menggantikan iqamah.

Solat gerhana matahari baca fatihah dan surah secara sir(perlahan)

Solat gerhana bulan baca fatihah dan surah secara jahar (nyaring)

Lafaz niat gerhana matahari

أصلي سنة الكسوف ركعتين لله تعالى

Niat dalam hati
“sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat kerana Allah”.

(rakaat pertama)
Baca Fatihah & Qul Ya Aiyuhal Kafirun

Rukuk

Berdiri semula (jangan I’tidal)

Baca Fatiha & surah ikhlas

Rukuk, baru iktidal, Sujud, Duduk antara 2 sujud, Sujud & teruskan macam solat biasa.

(rakaat kedua)
Berdiri baca Fatiha & Qul auzubil falaq

Rukuk

Berdiri semula(jangan iktidal)

Baca fatiha & Qul auzubirabbinnas

Rukuk, baru iktidal, Sujud, Duduk antara 2 sujud, Sujud & teruskan macam solat biasa.

Ini bermakna dlm 2 rakaat ada 4 fatihah & 4 surah (4 Qul) & 4 kali sujud

surah-surah di atas adalah cadangan sahaja.kita boleh membaca mana-mana surah yang lain.

Kalau solat berjemaah imam sunat beri khutbah selepas solat seperti khutbah jumaat, menasihati kepada umum tentang kepentingan kejadian alam ciptaan Allah pada saat itu.

Mudah-mudahan dapat manfaat
Hassan Basri Hj Abdullah
Peringatan bagi yang lalai

0 comments:

Post a Comment